برای راه‌­اندازی یک وب‌سایت سیستم‌­های مدیریت محتوای زیادی در دسترس هستند که برخی از آن­ها نسبت به بقیه برتری­‌هایی دارند، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا متشکل از قالب­‌ها و پوسته­‌های بسیار متنوع است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می­‌گیرد، شما با استفاده از این سیستم بدون داشتن مهارت در برنامه‌­نویسی می‌­تونید سایت خود را راه‌اندازی کنید.دو روش برای ساخت سایت وجود دارد که شما به‌دلخواه می­‌توانید از آن‌­ها استفاده کنید. روش اول سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) و روش دوم طراحی و برنامه­‌نویسی است.

سیستم مدیریت محتوا

همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، سایت­‌ها برای مدیریت به دو نوع بخش‌­بندی می‌­شوند: یکی سایت­‌های استاتیک یا ایستا و دوم سایت‌های داینامیک یا پویا. سایت‌های استاتیک (ایستا) معمولا با زبا­ن‌های HTML, CSS ایجاد می‌شوند و هزینه کمتری نسبت به سایت‌های داینامیک (پویا) برای ساخت دارند. اگر می‌خواهید تفاوت بین سایت‌های استاتیک و داینامیک را بدانید 

برای راه‌اندازی وب‌سایت می‌توانید توسط نرم‌افزارهای مختلفی سایت خود را راه‌اندازی کنید. در علم طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت برای پیاده‌سازی یک وب‌سایت باید کدهایی نوشته شود. به‌عنوان‌مثال در زبان html برای اینکه یک تصویر در یک صفحه وب قرار دهیم باید کد img src را در کدهای آن صفحه قرار می‌دادیم.

سایتی که با سیستم‌های مدیریت محتوا ایجاد می‌کنید درواقع همان سایت‌های داینامیک یا پویا هستند. اگر درزمینه‌ی طراحی سایت مبتدی هستید و قصد دارید یک وب‌سایت ایجاد کنید پیشنهاد می‌کنیم که از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده کنید، چراکه طراحی و برنامه‌نویسی سایت بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است.

ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

همچنین اگر شما قصد اضافه کردن قابلیت‌های جذاب و متنوع دیگری را هم به سایت خود داشته باشید، می‌توانید از افزونه‌های رایگان و حرفه‌ای از پیش طراحی‌شده در وردپرس استفاده کنید. برای مثال اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه دارید می‌توانید از افزونه‌ی WooCommerce که یکی از قدرتمندترین‌های فروشگاه‌­سازهای وردپرس است استفاده کنید (از ویژگی‌های ووکامرس می‌توان به‌رایگان بودن، محاسبه‌ی مالیات، فروش محصولات مختلف و گزارشات فروش و درآمد اشاره کرد).

 

آموزش سئو در وردپرس

لینک بیلدینگ

جذب فالوور در اینستاگرام

برنامه نویسی چیست

والیبال

 

ویژگی‌های مهم وردپرس چیست؟

اگرچه به برخی از ویژگی‌های وردپرس در بالا اشاره شد، در زیر تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌های این CMS محبوب را با هم بررسی می‌کنیم:

  • رایگان بودن: وردپرس یک پروژه‌ی عام ‌المنفعه است و برای استفاده از آن نیاز به صرف حتی یک ریال هم ندارید.
  • سادگی: تنها با چند کلیک می‌توانید سایت دلخواهتان را ایجاد و محتوای مورد نظرتان را منتشر کنید. وردپرس ساخته شده تا کار شما را ساده کند. جمله‌ی معروفی وجود دارد که می‌گوید “اگر کار کردن با مایکروسافت ورد را بلد هستید، کار کردن با وردپرس برای شما کاری ندارد.”
  • انعطاف‌پذیری: هر نوع وب سایتی را می‌توان با وردپرس ایجاد کرد. فرقی نمی‌کند که شما یک عکاس باشید و بخواهید عکس‌هایتان را در فضای وب منتشر کنید یا این که رئیس یک دولت باشید! در هر صورت وردپرس می‌تواند به شما کمک کند.
  • امکان استفاده از قالب‌های مختلف: در مخزن وردپرس هزاران پوسته‌ی آماده و رایگان برای استفاده‌ی شما وجود دارد که می‌توانید با یک کلیک هر یک از آن‌ها را فعال کنید و ظاهر وب سایت خود را مطابق میلتان درآورید؛ اما اگر هیچ یک از این قالب‌ها شما را راضی نمی‌کند، می‌توانید به راحتی قالبی که خودتان طراحی کرده‌اید را آپلود کنید و یا از وب سایت‌هایی مانند راست چین استفاده کنید که در آن می‌توانید انواع قالب وردپرس از قالب فروشگاهی وردپرسحرفه ای گرفته تا قالب شخصی و نمونه کاررا دانلود کنید.

زبان وردپرس چیست؟

هسته وردپرس همان طور که اشاره شد به زبان PHP نوشته شده است. همچنین برای ذخیره اطلاعات از دیتابیس MySQL در WordPress استفاده شده است. بسیاری از کاربران در شروع کار با وردپرس سوال می کنند که زبان وردپرس چیست؟ باید بگوییم که برای طراحی سایت با وردپرس نیاز به دانش برنامه نویسی نخواهید داشت. وردپرس رویای طراحی سایت در 5 دقیقه را آن هم بدون نیاز به کدنویسی محقق کرده است. این که گفته می شود زبان وردپرس PHP است و متن باز است برای توسعه دهنگان می باشد. یعنی اگر دانشی در زبان PHP داشته باشید به کمک مستندات وردپرس می توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. با توسعه افزونه وردپرس می توان امکانات وردپرس را نیز افزایش داد. افزونه های متعددی برای وردپرس نیز توسط توسعه دهندگان مختلف ارائه شده است.

مهمترین بخش های پیشخوان وردپرس:

  • پیشخوان
  • نوشته ها
  • برگه ها
  • رسانه
  • دیدگاه ها
  • نمایش
  • قالب وردپرس
  • منو ها
  • ابزارک ها
  • افزونه ها
  • کاربران
  • تنظیمات

 

حرف آخر

وردپرس راحتی را برای شما فراهم میکند.